четвртак, 4. октобар 2012.

ТЕОКТИСТОВ ДАН...

У освит 11. новембра 2006-ог лета Господњег на дан Светог Аврамија Затворника кренула су 4 поклоника (иста посада као и септембра 2012-е), преко Таре, Кремна ка Мокрој Гори, а у природном парку мокрогорском  крај пута сретосмо једног дивњег зеца у хитром кораку, а нешто касније и једну жуту лисицу која се лукаво прикрадаше, али је у мраку очи попут фара на аутомобилу одадоше. Преко Добруна све до Вишеграда и старог моста Соколовића ''НА ДРИНИ ЋУПРИЈА'' , узводно реком Дрином, путовала су 4 поклоника идући тамо одакле нам сунце долази, одакле нам излази и тамо где се рађа, тамо одакле и наши претци дођоше у Пљесково, данашњу Бајину Башту. Поздрављају нас у освит зоре две Дринине притоке речице Осаница и Колина. Кроз ''одмориште слуха'' јездила су и пловила наша кола. Одједном пред нама непрегледно Гатачко поље. Заустависмо се да уберемо жалфију (кадуљу) ту свелековиту биљку. Узесмо  најлековитије од мајке наше Херцеговине да поделимо са нашим милим и драгим када се вратимо у крај родни, у Бајину Башту. Како је лепа  земља Светога Саве и Светога Василија Острошког и њено бесцен благо Православна Епархија Захумско-Херцеговачка са својим црквама, манастирима, гробовима мученика, стратиштима и јамама. Како волим Херцеговину, моју пра-пра дедовину, земљу распету, жртвовану и напаћену, земљу Христових мученика и мученица. Каква милина струји низ тело, каква се радост у души порађа у земљи коју од давнина зову и називају Војводством Светога Саве, јер принц Растко владаше земљом Хумском и Захумљем, а Свети Сава основа Епископију Захумско-Херцеговачку. О Херцеговино земљо брдовита и равна, земљо поља и долина, река и планина, земљо света и мученичка, земљо камена и суза, црквишта и књига, витезова и владара, владика и устаника, земљо гуслара и хајдука, песниак и сликара. Тек сада разумем зашто Владика Атанасије Јевтић назива Херцеговину ''матичном српском земљом''. Стајемо код КОРИЋКЕ ЈАМЕ  и прислужујемо воштанице за покој душа мученика из села Корита и околних билећких страна. Топоними промичу један за другим, а мени се урезаше у памћење тек по неки ''знакови поред пута'' , они звучнији као што су: Мека Груда, Голобрђе, Бијела Рудина, Билећа, језеро билећко, Јасен и Требиње. У Требињу прво похитасмо преко каменог моста, преко Требишњице реке  ка брду ЦРКВИНА ка цркви  ХЕРЦЕГОВАЧКОЈ ГРАЧАНИЦИ. Сусрет са песниковим гробом, са душом ЈОВАНА ДУЧИЋА, за кога Владика Атанасије Јевтић написа: ''Умни српски песник и дипломата, Херцеговац'', а за Херцеговце исти Владика каже: ''Боре се и гину где год затреба''. Дучић  Херцеговину описа  да је ''то област која је српској нацији дала све што је наша крв најбоље родила''. Сусрет са душом великог песника и изгнаника, са оним кога називају ''кнезом српских песника'', а који је писао не само прозу и поезију, већ и студије, расправе, путописе и есеје. Црквина, Дучићево брдо изнад Требиња, моја Црквина у Бајиној Башти (некада село Луг и заселак Пуртићи, изнад десне обале речице Рача ка ушћу у реку  Дрину, подно брда Шарампова, данас насеље и предграђе Бајине Баште, ливада мога детињства по којој сам брала дивљу камилицу. Проналазим сличности и пожелим да сам само једна капљица, само једна мала искрица Дучићевог генија, Дучића који је волео градове, универзитете, библиотеке, музеје, галерије, куповину књига, генија који је ''вечно трагао за новим'' и био ''вечно неспокојан''. Гледамо са Црквине на Требиње и присећамо се славне херцеговачке прошлости. Пореклом из Требиња била је прва српска династија Војисављевићи која је владала пре Немањића. Из Требиња је и династија Бранковића. Из Требиња је и Руђер Бошковић. У Требињу је Вук Стефановић Караџић сакупљао и прикупљао песме. То је град знаменитих и изванредних личности. Требиње је град по коме је Дучић засадио платане, борове и медитеранско растиње начинивши га тако ''цветним вртом'', градином мирисном, ''вртом Херцеговине'' и баштом бајном. То је град чијем парку је Дучић даровао споменик песнику Његошу, Владики Раду. Јелена Анжујска мајка Драгутинова и Милутинова, имала је на реци Требишњици двор у коме је проводила зиме благодарећи предивној клими. Волео је Дучић Требиње, а и Мостар где је прве стихове написао и говорио пером својим: ''Свако има по један град...Град младости...Ако то није град где смо се родили, и први пут видели рађање сунца, то је ипак место рађања свих наших почетака, свих илузија, првог поноса пред животом, првог пркоса међу људима...Првог разочарења идејама и принципима. Човек којег запитате откуда је треба да одговори најпре именом града своје младости, а тек затим именом места свог рођења''. А моја маленкост воли Бајину Башту и Беогард. Био је Дучић учутељ у Бијељини, манастиру Житомислић и у Мостару, а моја маленкост беше вероучитељ у Бајиној Башти и Београду. Куповао је књиге почев од најранијих студентских дана и тако створио своју приватну библиотеку. Тако и моја маленкост започе куповати књиге одласком у Београд на студије и купујем их још увек полако стварајући библиотеку личну и скромну.  Овога пута купила сам за своју кућну библиотеку Дучићеве књиге и тако обрадовала ум и срце. Био је Дучић пасионирани читач књига, а време је проводио или у читању или у посматрању. Тако и моја маленкост ужива у читању књига, чита, ћути, посматра, бележи и пише. Дучићеви стихови то најлепше осликавају: ''Учаурена буба ћути, и преде свилу за плашт Цара...Од једне сузе тисућ река! И свуд по један пророк вапи''. Посетио је Дучић Христов Гроб и Јеруслим  и доживео преображај. Тако и моја маленкост сања да посети Јерусалим, а до тада посећује нека друга света места и вапи за преображајем душе и тела. После песниковог брда и цркве, после брда Црквина, брда лирике, књиге и позије, крећемо ка правцу Мостара, а на 4 километра од Требиња поред реке Требишњице пред нама се указаше куле и капије манастира ТВРДОШ. Помилова нас света рука монаха Јоасафа и Свете мајке и краљице Јелене Анжујске, мајке нашег Драгутина и Милутина, чији празник сутра се прославља, а кога од радости називам у причи Теоктистов дан. Од монаха тврдошкох чусмо за здравље бившег Епискога Захумско-Херцеговачког и Приморског и помоћника и мјестобљуститеља Жичког Атанасија Јевтића, које је као што чусмо, слава Богу ДОБРО. На тему Косова монах тврдошки нам изусти: ''КОСОВО ЈЕ УВЕК БИЛО И БИЋЕ СРПСКО''. Испричасмо им о нашој Рачи, а они нас уз благослов испратише и дариваше нам по две иконице Свете Петке и Светог Василија и даље нас отпратише, остајући у тишини да ''окрећу'' монашке бројанице своје. Пожелеше нам свако добро и да Свети Василије услиша све молитве што се у души роје.  Настављамо да колима ходимо ка прелазу КЛОБУК и тако иза нас остаде Херцеговина, а испред се указа Никшићка општина. Пролазимо Илино брдо, Црвене стијене, Подбожур, Каменско, Трубјелу, пролазимо плодну Жупу никшишћку у којој ручамо и кафу пијемо. После предаха пред нама се указа град Никшић и бела црква Светог Василија Острошког више парка. ''И ми имао Црвене стене'' - причају и траже сличност 4 поклоника из Бајине Баште. Дан сунчан, топао, пролећни не, већ летњи. Сунце сија и високо је. Дан ће овај трајати јако дуго и биће врло леп. Хитамо и жељно ишчекујемо стену високу под којом ће МАНАСТИР ОСТРОГ да се забели и већ види. Стижемо. Гужве нема. Поклањамо се Свецу Василију слава му и милост. Вечерња молитва и по други пут се поклањамо и целивамо Светог Василија тело нетрулежно. Ноћимо под звезданим небом острошке светиње и молимо за своје најмилије, а неки од њих ове вечеру у Центру ''САВА'' у Београду на вечерњем окупљању и дружењу Бајинобаштана завичајаца, у сусрету Београда и Бајине Баште. Свети Василије моли Христа Бога за Славка, Верицу, Бранка и Олгицу...

Осванули смо у недељу свету на дан Светог краља Милутина, преподобног Теоктиста и Јелене, на дан Светог исповедника Варнаве Епсикопа Хвостанског, на Теоктистов дан, под Острошких висинама пречудесним. Око 5 сати и 30 минута изјутра крећемо ка манастиру МОРАЧА. У Морачи Службу Свету служи отац Стефан игуман манастира Пиве, рођени брат оца Рафаила игумана морачког, чувар ћивота у коме је рука Светог краља Уроша, Јелинон супруга а Драгутиновог и Милутиновог оца.. Отац Стефан нас причести и са Христом сједини, а Христово Свето Тело и Крв очисти и уми све нас. У Морачи нас помилова рука Светог Харалампија. Из Мораче крећемо ка манастиру КУМАНИЦА у који стижемо тачно у 12 сати поподне, где нас дочекаше мошти Светог Григорија Куманичког. Отац Николај се припремаше за обављање чина Свете Тајне Крштења. Из Куманице даље свраћамо у МИЛЕШЕВО. Затичемо велику обнову и васкрс ове древне светиње и конака њених, светиње која је српски Јерусалим. Прво се поклањамо ћивоту Светога Саве и Гробу Светога Саве, где нас отац монах  светим миром крстообразно по челу помаза. Поклањамо се ћивоту Светог краља Владислава, а Бели Анђео нас поздравља речима: ''ХРИСТОС ВАСКРСЕ!''. Поклањамо се и моштима Светог Нестора Тркуље игумана милешевског кога партизани убише и стрељаше  октобра 1941-е године, а који је канонизован на мајском сабору 2005-е године заједно са новопросијавшим исповедницима и мученицима . Из Милешеве стижемо у манастир БАЊУ код Прибоја. Монахиња нам добродошлицу пожели и ка чудотворној икони Образу Богоматере са живим Христовим ликом упути, кога одмах целивасмо и молитве своје излисмо. Саопшти нам и радосну вест да се ускоро отвара ризница у Бањи, то ископано благо бањско од стране госпође Шакоте, које се чувало у Патриајршији у Музеју, а сада је враћено, биће доступно сваком поклонику и боготражитељу. Монахиња нам исприча да је већ видела те величанствене сребрне предмете, та богато окована Јеванђења, жезло и патерицу Светога Саве. Позва нас да дођемо јер ће то бити велики догађај и величанствен чин који Бања и заслужује. Пред фреском Николаја Мирликијског и Бањског помолисмо се и тиме окончасмо ово ходочашће на Теоктистов дан.

После 18 сати вратише се 4 поклоника у Бајину Башту носећи у срцу Дучићеве речи: ''Свака срећа наилази у човековом животу на штету друге среће; сваки нови бол је повредио само неку стару рану...Прошлост постаје јача него све друго'', носећи у души то духовно бесцен благо које накуписмо док ходасмо и обилазисмо света места земље свете и крвљу мечика натопљене, носећи тај мир и спокој због кога би могуће рећи: ''Сад могу да нам раде шта хоће, сад могу и о стене да нас бацају, сад могу и камењем да нас гађају''. Слава Светој Тројици и Светом Василију Острошком слава и милост, јер нам тако лепо отвори путе и тако олако нас проведе кроз свих 750 километара које пређосмо. Преко Таре  коју је стезала магла и кише која је са стилом падала, стигосмо до Шарампова до кога нас проведе света рука нашег Теоктиста, нашег Светог краља Драгутина, Урошевог и Јелениног сина, а Милутиновог брата, молитвеника пред Господом и чувара нашег краја и наше Раче.

Слава и Хвала Богу за све!