уторак, 20. септембар 2011.

АНАЛИЗА ДУЧИЋЕВЕ ПЕСМЕ ''ЈАБЛАНОВИ''




          Јован Дучић: ''Зашто ноћас тако шуме јабланови, Тако страсно, чудно? Зашто тако шуме? Жути месец споро залази за хуме, Далеке и црне, ко слутње; и снови. У тој мртвој ноћи пали су на воду, Ко олово мирну и сиву, у мраку. Јабланови само високо у зраку шуме, шуме чудно, и дрхћу у своду. Сам, крај мирне воде, у ноћи, ја стојим ко потоњи човек. Земљом, према мени, Лежи моја сенка. Ја се ноћас бојим себе, и ја стрепим сам од своје сени''.


          Ово је дескриптивна (описна) песма из циклуса ''СЕНКЕ ПО ВОДИ''... У овој песми песник Дучић нам се открива као велики артист, симболиста и импресиониста... Једном реченицом речено - Дучић је песник без премца и мане!...

          Главна мисао која се попут невидљиве нити провлачи кроз текст песме... јесте ПРОЛАЗНОСТ ЖИВОТА... Док је, насупрот томе, смисао живљења, трајања и постојања у ЛЕПОТИ... 

          ЈАБЛАНОВИ су симбол и главни мотив песме... Они карактеришу и осликавају попут недидљивих сенки само песниково биће и срце... Све што песник Дучић каже и напише о јаблановима, уствари, итовремено каже и напише за самог себе, па тако поистовећује своје биће и жиће, са јабалновима... Тако су јабланови, песниково огледало душе...

          Песник хода шумом... Импресиониран је ноћним амбијентом у коме се обрео... У исти мах је, изненађен, задивљен и зачуђен... Песниково чуло слуха узнемирили су страсни и чудни шумови... У песниковој тананој души нагомилала се туга, патња, нека сета... која је тако тврдоглаво залегла, па се склупчала, и нешто чека... Песник се пита: ''Зашто тако шуме?''.

Ово реторско питање, пуно емоционалног набоја,  у себи садржи одговор, па чак и више од одговора... Песник својим чулом вида доживљава спор и тром залазак сунца... И тако му се чини да месец никада неће заћи ''за хуме, далеке и црне, ко слутње''. Песнику се чини да тај величанствени чин никада неће бити окончан... Даљина је далека и недостижна... Ради тог сазнања и спознаје, песник је ужаснут и невесео... Невеселим га чине снови које сања и слутње које слути... Тако песник предосећа пропадање, умирање, пролазност...

          Напетост расте и све је већа... Шума и ноћ су у мртвилу неком чудном... На оловну, мирну и сиву воду, пали су тешки, претешки, мрачни снови... Тако су тама и јабланови сада једини неми сведоци тог догађаја... Песник је уплашен и престрављен мраком... Јабланови и даље шуме и тако шире свој чудесан шум... ту своју чудну песму што шушти и подиже до под саме облаке... па и даље у зрак, у читаву атмосферу... Више то није страшан шум... Сада песник дршће и дрхти пред непозантим, неизвесним... 

          ''У тој мртвој ноћи'' стоји ''крај мирне воде... потоњи човек''... Усамљен... Сам... Осећа страх... Осећа самоћу... Испред њега, пред њим, на земљи лежи његова сенка... Сенка је окренута према њему, гледа у њега, и као да му нешто говори, као да му нешто поручује... Човек бојажљив... Плаши се ноћи, таме која га окружује... Плаши се сам себе... Стрепи и страхујуе од своје мрачне сенке, која га нетремице гледа... Плаши се смрти...

           Ову песму Дучић испева стихом од 12 слогова... Велике и изузетне вредности јесте ова песма... Препуна је искрених и узбудљивих осећања... Песникове мисли су тако чисте, ненаметљиве и једносатвне... Песму је изградио на естетским појединостима које је тако бриљантно формулисао и избрусио... све док песма не постаде солидна, лежерна и мирна...

1 коментар:

  1. Од мужа сам се раздвојила пре три године. Није било комуникације међу нама. Породице и пријатељи су ме саветовали да пустим и заборавим на брак и да наставим даље у свом животу. Нисам хтела да се удам за неког другог јер дубоко у себи и даље волим свог мужа. Толико сам патио од бола и конфузије да сам прочитао на интернету препоруку о томе како је др Апата поново спојио раскинути брак уз помоћ својих духовних моћи. Стално сам читао толико сведочења о томе како је помогао да се стане на крај разводу и поврати бивше вољене људе и моја вера се обновила. Одмах контактирам др Апату неколико минута касније он ми је одговорио и дао упутства шта да радим, након што сам испунила тражени услов два дана након ритуала, чаролија ми је променила живот око мужа да доза не разговара са мном. Два дана ме је звао у сред ноћи плачући и извињавајући се да је ово дело демона, па сам и даље задивљен овим чудом па му опраштам. Сада је мој брак у равнотежи. Ритуал др Апата је одлично функционисао и мој брак је јачи него раније, и ништа нас више не може раздвојити. Посетио сам толико сајтова на којима сам тражио помоћ, било је безнадежно све док се нисам повезао са др Апатом, правим човеком који ми је помогао да повратим свој покварени брак ако имате сличан проблем у браку, желите да вас муж или жена воле опет. , Имате некога кога волите и желите да вас он или она воли заузврат, имате изазов у свом животу, шаблон чаролије др Апате је решење и одговор на ваш проблем, ВхатсАпп / Вибер са његовим бројем телефона: (+447307347648), Контактирајте га данас слањем е-поште на драпата4@гмаил.цом. Не дозволите никоме да вам одузме супружника.

    ОдговориИзбриши