среда, 15. јун 2016.

SAMOPOŠTOVANJE...



Današnja energetska doza preporuke glasi: trenirajte što više mentalnu, ali i svaku drugu higijenu..."Jedino poštovanje koje je važno (najvažnije) jeste SAMOPOŠTOVANJE"..."Ne mogu biti potučen (pobeđen)... Ne želim biti pobeđen (potučen)"..."Prestao sam misliti na način na koji misle drugi (svi ostali) ljudi pre mnogo vremena (još odavno). Ti moraš misliti kao što i misliš"...Jedan od najispravnijh načina da se neki od telesnih bolova prevaziđe, jeste da se napiše neki mnogo dobar tekst...Postoje i oni ljudi koji su najbolje životne koncerte propustili, a svi koncerti koji posle toga propuštanja slede ili uslede nisu vredni pažnje, kao ni truda...Životne okolnosti su ipak neke ljude ubedile da ništa i ne valjaju...Na svu sreću oni tamni oblaci odoše da nevremenom tuku nečije zavičaje druge...A neka i ne čudi, sutra je mladina, vreme kada negativci ponajviše atakuju na nas... uz budan stepen pažnje oduprite se svom jačinom svoga unutrašnjeg duha nevidljivim silama tame i zla...Ako ste u mom zavičaju, vodite računa, jer nevreme opet kao da pristiže, ako je sudeći po nebesima... A da će biti nevreme osetim i po bolu u preumornim mišićima koji se uvek unapred javi, da me tako upozori... I tako od jutros kroz moju desnu nogu od kuka seva li seva...Ovaj dan je počeo kako bi u njemu bar malo poćutali...Biće da će me "blokirati" sa nekim mreža, jer previše se koristim svojim maternjim jezikom, koji se zove srpski...Svaka postavljena granica mora biti divlja...

DADAIZAM (fr., dada - na dečjem jeziku znači drveno konjče) - ekstremni avangardni pokret, iniciran u Njujorku, nastao i dobio svoje ime i program u Cirihu 1916. (rumunski pesnik Tristan Cara) za vreme Prvog svetskog rata. Označava pobunu građanske inteligencije "očajnih zbog destrukcije ljudi i sveta", i raskid umetnosti sa logikom. Ovaj pokret je prethodio nadrealizmu...

NADREALIZAM (fr.) - književni i umetnički pokret koji se javlja u Francuskoj posle Prvog svetskog rata. Nastavlja se na DADAIZAM i njegov buntovnički duh, pobunu protiv tradicije, prezir prema društvenim normama, ali za razliku od negatorskog duha dadaizma, ističe svoju pozitivnu i konstruktivnu stranu i ima određeni program (Manifest nadrealizma, 1924.).

IZ MANIFESTA FUTURIZMA U RUSIJI

"Naređujemo da se poštuju prava pesnika:


1) Na uvećavanje rečnika u njegovom obimu proizvoljnim i neproizvodnim rečima (slovonovštestvo).

2) Na neograničenu mržnju prema postojećem jeziku.

3) S užasom da otklanjaju od gordoga čela svoga venac petparačke slave, ,koji ste sapleli od amamskih metlica.
4) Na gromadi reči "mi" da stoje usred mora zviždanja i negodovanja.
I ako zasad koji u našim redovima ostaju prljavi žigovi "zdravoga smisla" i "dobrog ukusa", na njima ipak trepere prvi put svetlosti Nove Buduće Lepote Samoscene (Samosvojne) Reči".


Šamar društvenom ukusu, Moskva, 1912.


Među njegovim potpisnicima, zajedno sa slikarem Davidom Burljukom, pesnikom Viktorom Hlebnjikovom i Aleksejem Kručonihom, nalazio se i pesnik i slikar Vladimir Majakovski. Oni su u svojoj deklaraciji ustali protiv klasične književnsoti ("Puškina", Dostojevskog, Tolstoja i dr. i dr. zbaciti sa Parobroda sadašnjice"), kao i protiv svojih savremenika koji su se nadovezivali na klasiku.


IZ MANIFESTA FUTURIZMA U ITALIJI

1. Mi želimo da opevamo ljubav prema opasnosti, energiju iz navike u ludu smelost.
2. Glavni elementi naše poezije biće odvažnost, smelost i buntovnost.
.....................
4. Mi izjavljujemo da je sjaj sveta obogaćen novom lepotom: lepotom brzine. Trkački automobil, čija je karoserija natovarena velikim cevima koje nalikuju zmijama eksplozivnog daha, automobil koji zavija, koji izgleda kao da trči na kartečima, lepši je od Nike iz Samotrake.
.......................
10. Želimo da razorimo muzeje, biblioteke da bismo se borili protiv moralizma, feminizma i svih kukavičluka koji su oprotunistički i cilj im je korisnost.
11. Pevaćemo o ljudima koje pokreće rad, o zadovoljstvu, o buntu, o mnogobrojnim, mnogoiznijansiranim pučinama revolucije u modernim glavnim gradovima, o noćnim vibracijama arsenala i radilišta pod njihovim žestokim električnim mesecima; o proždrljivim železničkim stanicama punim dimnih zmija; o fabrikama koje su se svojim divnim koncima obesile o oblake; o mostovima koji kao gimnastičari skakuću preko kovačnice noževa suncem obasjane reke; o avanturističkim brodovima koji svojim nozdrvama osećaju horizont; o lokomotivama širokih prsa koje udaraju po kolosecima kao divovski čelični konji obuzdani dugačkim cevima i o klizajućem letu aviona čija elisa pucketa kao zastava koja leprša na vetru i koja pljeska kao masa u delirijumu odobravanja.



Figaro, Pariz, 1909.

Filipo Tomazo Marineti (1876-1944)


"Nadrealistička teorija (jeste) pozajmljena iz Fjordove psihoanalize, da se san može preneti neposredno iz podsvesti u umetničko delo, nije se mogla priemniti u praksi. Ipak su neki slikari, služeći se tehnikom mrlja od mastila ili otisaka sa komada drveta i presovanog cveća, značajno doprineli nadrealističkom slikarstvu, među njima i Maks Ernst i Salvador Dali".


"NADREALIZAM je čist psihički automatizam kojim se želi da izrazi usmeno, pisano, bilo na ma koji drugi način, stvarno delovanje misli. Diktat misli, u odsustvu kontrole koju bi vršio razum, izvan svake estetske ili moralne preokupacije.Nadrealizam se zasniva na verovanju u višu realnost oblika asocijacija zanemarenih do njega, u svemoć sna, u nezainteresovanu igru misli. On teži da definitivno uništi sve ostale psihičke mehanizme i da ih zameni u razrešavanju glavnih problema života".

Tajna nadrealsitičke magijske umetnosti
Pisani nadrealistički sastavi ili prvi i poslednji izliv
"Nabavite sebi pribor za pisanje, pošto ste se smestili na što je moguće pogodnijem mestu za usredsređenje svoga duha u sebi samom. Dovedite sebe u najpasivnije stanje, ili stanje prijemčivosti, što više možete. Zanemarite svoj genije, svoje talente, i talente svih ostalih. Odlučno recite sebi da je literatura jedan od najžalosnijih puteva koji vode u svet. Pišite brzo da se ne biste zaustavili i došli u iskušenje da sebe pročitavate. Prva rečenica doći će sama od sebe, tim pre što u svakoj sekundi postoji neka rečenica tuđa našoj svesnoj misli koja samo traži da se eksteritorizira. Dosta je teško izjasniti se šta će biti sa sledećom rečenicom: ona je, bez sumnje, delimično vezana za našu svesnu delatnost i u isti mah i za drugu, ako se usvoji činjenica da napisana prva povlači za sobom minimum opažanja. To malo treba da vas se tiče, uostalom; u tome leži najvećim delom zanimljivost nadrealističke igre. Ipak ostaje da se interpunkcija bez sumnje protivi apsolutnom kontinuitetu toka o kome je reč, mada izgleda da je ona isto toliko neophodna kao i raspored čvorova na žici koja treperi. Nastavite koliko god vam se sviđa. Oslonite se na neiscrpni karakter šapata".
Andre Breton. (1896-1966), 
1924.


Bistra Iskra do Biskre mi pred očima igra - titra...Prošlo je vreme velikih show-a... Sada imamo samo sitnu boraniju...Gomila (rulja) koja voli po tuđim životima da baulja, nikada vam neće oprostiti vašu samostalnost - nezavisnost...Svaka tvoja naredna reč, koja postane manja od zrnca peska - znaj da jeste upravo ona prava reč...Nisam baš vična da dostojno držim dirigentsku palicu, ali sam naučila da svojim sopstevnim orkestrom, ipak dirigujem sama...Ja nikad nisam učila, a ni naučila da nešto volim po direktivi ili po naređenju...Neke ličnosti ne puštam ni u snove, a kamo li u kuću...

Нема коментара:

Постави коментар