''Код учења ручног рада као и код шивења потребно је пре свега знати набавити материјал који ће одговарати сврси којој је намењен''.
''Дешава се да услед лошег материјала и највештија радница не може постићи жељени успех у раду. Материјала, тј. тканина има много врста. Због тога је нужно потребно да се зна каквих све тканина имамо и зашто се која употребљава. И ако тканина има много врста ми ћемо објаснити само најнужније да се зна за прве и основне радове, а у току учења све више се стиче знање како ће се материјал распознавати. Код тканине није важно како се оне називају, али је важно да се зна од каквог су предива израђене и да ли је тканина ређа или чешћа''.
''За рубље се обично употребљава платно. Платна има памучних и кончаних. Код памучних платана обично је жица распредена и неједнака. Није добро ако је платно сувише често као код шифона. Кончана платна су много боља. Жица им је упредена и једнака. Платна има под разним називима, као: шифон, батист, тусар, пикет, пуплин, маркизет и памучни дамаст. Поред ових има и свилених платана: пуплин, жаржета и дамаст''.
''Ланена платна су најбоља, јер им је жица јако глатка и светла. Највише се употребљавају уз украсне радове и постељна рубља. Поред тога рубље се шије од праве и вештачке свиле. Да би се разликовала права свила од вештачке потребно је да се мали део накваси. Ако је права свила остаће каква је и била, а ако је вештачка она ће се набрати и сакупити. Исти је случај и код тканина, с том разликом што су све тканине: памучне, кончане и свилене у боји шарене зато се мора пазити приликом набавке да боја буде постојана и да се тканина не скупља при раду. Због тога је најсигурније пре кројења сваку тканину натопити у млакој води у коју се дода шољица сирћета, затим је пресушити и испеглати''.
''Вунених тканина има разноврсних, чистовунених, полувунених и вештачких. Штофова има различитих ткања. И код обичних штофова прање је прво. Површина је равна без икаквих шара. Уколико је вуна квалитетнија, штоф је тањи и не гужва се. Пре куповине најбоље је крај штофа згужвати и стегнути. Ако се гужва знак је да је штоф лошег квалитета и да није од чисте вуне. Текстилне фабрике израђују штофове и са разним декоративним шарама. Шаре се комбинују истом бојом плетива, дебљом или тањом жицом, а често и предивом различитих боја. Отуда има плетива пругастих, коцкастих, у више боја и дезена. Све декоративне шаре код свих тканина: памучних, свилених и вунених у складу су са модом, а како се мода често мења мењају се и шаре и зато при куповини треба пазити да ли је шара нова или стара''.
''За израду рубља и одела примењују се разни шавови. Не може се сваки материјал шити истим шавом, као што се не може истим шавом шити рубље и одело. Шавова имамо: шав пошав, француски шав, обичан шав и порубач. Пошав је најважнији шав за израду рубља, а често се употребљава и на предметима од дебелог материјала. Француским шавом се раде женска и дечја рубља, као и све хаљине од тање тканине. Обичним шавовима се састављају скројени делови. На таквим шавовима кројеви се израђују ивичним и набијајућим бодом. Порубор се највише употребљава у конфекцијама, јер су за рад најбржи''.
''Бодова има: почетни бод, бод за иглом, напуштајући бод, коси бод, навијајући бод и крстати бод. Почетни бод се употребљава за пришивање скројених делова. Бод за иглом се употребљава за сатављање шавова. Напуштајући бод служи за одмеравање шавова. Коси бод се употребљава за израду поруба на тањим стварима. Навијајући бод се употребљава за опшивање шавова и за рупице. Крстати бод се употребљава за порубе и украсне радове. Код овога бода поруб се не мора подавијати''.
''Цртање се увек почиње из левог угла, а најбоље је полазну тачку обележити неким знаком. То можемо обележити као слоова 'А'. Тачка 'А' је темељ одакле меримо дужину и ширину. Црта имамо: пуних и испрекиданих. Пуна црта означава место сечења. Тамо где треба да сечемо повлачимо нову црту. Испрекидане црте нам служе као помоћне и уједно обележавају превијајућа платна. Код хаљина имамо 5 помоћних црта. На првој црти украјамо изрез око врата на предњем и задњем делу и половину ширине леђа и предњу ширину. Друга помоћна црта служи за украјање четвртине обима прсију и висину испод руке. Трећа црта служи за украјање четвртине обима струка, уједно обележава дужину леђа. Четврта помоћна црта служи за украјање четвртине обима бокова и уједно обележава дужину блузе. Пета помоћна црта обележава дужину хаљине. Код блуза имамо 4 помоћне црте. Код сукњи имамо 3 помоћне црте. Прва служи за украјање четвртине струка. Друга служи за украјање четвртине обима бокова. Трећа означава дужину. Код рукава за одрасле имамо 4 помоћне црте, а код мале деце 3 црте. Основна мера за половину ширину код рукава код одраслих је 21 цм. Код пуних особа креће се од 20 до 25 цм. А код мале деце од 12 до 17 цм''.
Нема коментара:
Постави коментар