ПЕСМА НИЈЕ НИ САН НИ ЈАВА, НИ СВЕСТ НИ ЗАНОС
(РАЗГОВОР С ЛАЗОМ КОСТИЋЕМ)
Рођени
сте 1841. године у Ковиљу, на Три Јерарха, у поноћ, у угледној породици.
Гимназију сте учили у Новом Саду и Панчеву. У Будиму сте завршили средњу школу,
а права у Пешти, где сте и докторирали. А после тога...
После завршене школе био сам
професор латинског језика у Новом Саду, па онда боравио у Београду, Сомбору и
на Цетињу. Међутим, ја сам добро познавао и друге језике: грчки, немачки и
енгелски језик. У Црној Гори сам уређивао црногорске новине – ''Глас
Црногораца''.
Бавили
сте се – тако кажу – и другим делатностима; укратко, били сте врло радознали.
Био сам ја и академик, и боем и
преводилац. Превео сма Шекспирово дело ''Ромео и Јулија''... Бавио сам се и
политиком: заступао сам Србе у мађарском парламенту и био секретар посланстав у
Петрограду.
Ви
сте и књижевник, зачетник српске авангарде. Ишли сте испред времена и то скоро
за читав век.
Много тога сам написао: песме, поеме, драме, расправе. Можда и не
знате да сам написао естетичку расправу ''Основа лепоте''. Бавио сам се и
критиком и философијом, особито када је у питању стварање и песништво.
Унели
сте нови звук и ритам у српску поезију, трагали сте за новим језиком и то
претварали у својеврсну игру духа. Познати су ваши ''каламбури'' који и данас
плене својом лепотом и маштовитошћу. Затим, заокупљени сте сновима и
привиђањима, а ваш једини проблем је, изгледа, како те снове забележити и у
песму преобразити. Конкретно, откуда инспирација да напишете песму ''Санта Марија
Делла Салуте''.
О томе не бих могао... Уосталом, о мен се зна скоро све. И то да сам
био близак породици Дунђерски, да сам био заљубљен у Ленку Дунђерски. Наравно,
зна се да је и она љубила мене, страствено, свим бићем, иако сам био много старији
од ње... У питању је била платонска љубав. Схватајући ту разлику у годинама,
решио сам да се удаљим од ње. Али, није прошло много од моје веридбе са другом
женом, а она, Ленка, одлучила се на оно најгоре: на смрт. У жељи да побегнем од
те чињенице, а прихватајући и предлог моје богате удаваче Јулије Паланачки,
кренуо сам на свадбени пут у Венецију. Тамо сам се суочио са неизмерном лепотом
једног храма, што ме је инспирисало да напишем песму о којој говорите.
Зар
само лепота храма?
Лепота храма је полазни мотив.
Међутим, у тој лепоти ја сам видео и једну другу лепоту – лепоту жене, Ленке, коју
сам стално сањао, на коју сам стално мислио и која ми се, често, јављала у низу
других предмета... Једном речи, била је моја опсесија, моје привиђење.
Морам
признати да ми песма ''Санта Марија...'' делује неразговетно и тајанствено: све
је у њој испреплетано: храм, жена, Богородица, живот и љубав, смрт... Тражите
неки опроштај, уздишете и стално нешто призивате, кајете се.
Свега има у њој. Ви можда и не знате
да сам, раније, написао песму ''Дужде се жени'' у којој сам критиковао
пустошење наших шума и одвлачење столетних храстова у Венецију. Међутим, када
сам угледао храм Госпе од Спаса, на све сам заборавио. У том тренутку сам
мислио: боље да то дрво држи и носи лепоту која ће трајати кроз векове, него да
заврши у плоту, у огњу или као бродска грађа иструли. Јер, све је то безначајно
у односу на лепоту која плени, која усхићује и која ће очаравати многе после
мене.
У
песми ''Санта Марија...'' откривамо првенствено животни сан о Ленки; откривамо
да сте усамљени, тужни и несрећни. У коме видите кривца за такав удес?
Не, не могу рећи да је узрок томе у
неком другом. За све муке и душевне патње крив сам ја, моја луда глава. Прво
сам ишао за срцем, и тада је све било лепо. Касније, томе се супротставио
разум, коме сам и подлегао. То је довело до подељености и оштрог двојства у
мени. А последице су, као што ви кажете, муке, кајање, уздаси, повлачење у
снове.
Објасните
то боље, ако можете.
Ленка је била вила која је дошла
кроз мрак и сјајем ми запљуснула очи. Постала је светлост која осветљава и
греје; постала је сродство моје душе, топлина, мед, дивота, благо и златна воћка моје младости... (На овом месту
Лаза је застао, уздахнуо и загледао се у празнину пред собом).
Вратила
бих се поново на вашу песму, а све са жељом да ми објасните то преплитање
материјалног и сновног, ставрног и надстварног.
Рекох једном: у питању су две лепоте: лепота храма и лепота Ленке,
једна присутна и друга одсутна лепота. Преко храма успоставио сам везу са
небеским и тако премостио земаљско и духовно...
Ленка јесте мртва, али, на известан начин, и жива: долази ми у сан, гледа ме, осмехује ми се и прича самном. Тако је сан наткрилио
јаву; постао је јачи од јаве.
У
другом делу своје песме ви се потпуно преносите у други свет, да не кажемо у
смрт и то – без страха.
Да. Ја не осећам страх од смрти.
Смрт је за мене испуњење свих жеља. Зато она – мислим на смрт – код мене
изазива неслућену срећу која све помера и измешта. Толико је моћна и силна. Тамо ћу ја наћи своју Ленку и тамо
ће се десити оно једино што има смисла и што је вечно – Љубав. То је она
божанска и неуништива Љубав.
Односом
сна и јаве ви се бавите и у другим песмама, у песми ''Спомен на Руварца'', а
нарочито у оној која је бисер вашег певања...
Мислите на песму ''Међу јавом и мед
сном''?
Управо
тако.
Та песма садржи скривену мисао о раскораку сна и јаве.
Песма
ми је добро позната, међутим хтела бих да чуејм ваше мишљење о понорним местима
која она у себи носи.
Ја
се тамо обраћам срцу. Срце је, по мени, средиште духовног живота. Оно, народски
гледано, конкретизује душу, извор је и покретач емотивног у нама. Симболично,
оно је најосетљивији део људске природе.
У њему је човек из народа видео средиште психичког, због чега се у народу и
каже: Срце ме боли, срце пати, срце тако хоће... Ако је срце душа, онда
слободно можемо рећи да оно плете снове, да му је плетиво сувише префињено и
као такво неухватљиво, нарочито ако је у питању песма. Много је тога што душа
или срце нуди и што се не може дефинисати. Сходно томе и за песме се може рећи
да су плетисанке... Јесте, све моје песме су плетисанке, натопљене сликама из снова
и изван ума. У њима је земаљско, али и оно што је чудесно, космичко и
онострано.
Како
настаје песма и шта је за вас песма?
Песма је један флуид, уоквирен и задржан у речима. Она је јединство
могућег и немогућег, свесног и подсвесног. То није ни сан ни јава, то није ни
свест ни занос; то је неки сутон уочи заноса, кад песничка јава прелази у
песнички занос.
Хвала
вам, господине Костићу.
Април 1993.
Алманах
''Трагови''
Нема коментара:
Постави коментар