среда, 19. октобар 2016.

МАНАСТИР ТРОНОША У ВИХОРУ ПРВОГ СВЕТСКОГ РАТА...




Ратно превијалиште и српско војничко гробље


            Из Бајине Баште низводно реком Дрином идете у сусрет прекрасном крајолику и после пређене маршуте од 132 километра долазите пред капију манастира Троноша код Лознице - посвећен Ваведењу Пресвете Богородице. То је Драгутинова задужбина и задужбина његове жене Кателине, задужбина нашег Светог краља Теоктиста кога знамо и памтимо као ''врло побожног, благе нарави, доброг срца, савесног и правичног''. Као монах ''и дању и ноћу лутао је поред Саве молећи Бога за опроштај и мучећи своје тело. Ископао је гроб, у њему наслагао оштро камење и трње и на њему лежао, обучен само у кострену ризу, гологлав и бос''. Своју побожност и љубав према црквама и манастирима најбоље је манифестовао подизањем својих задужбина Раче, Тавне, Папраће и Троноше. Пошто га је смрт претекла, завршавање Троноше приписује се краљици Каталини 1317. лета Господњег. Прва обнова Троноше била је у 16 веку 1599. У Троноши је цветала преписивачка делатност и ту су се исписивали Минеји. Било је то време када су душе биле златне, а причешћивање се вршило из дрвених путира. Данас је време златних путира и нажалост дрвених душа, како то једном приликом рече мудри Патријарх Павле. Турци су посекли игумана Мојсеја на троношким вратима 1792. Када је запаљена 1813. Рача, запаљена је и њена сестра Троноша, спаљене су оба Драгутинова чеда. Живопис је из 1834. Овде је половином 18 века написано дело Троношки родослов веома значајно и драгоцено, а преписао га је 1791. Јосиф јеромонах из Троноше. Крајем 18 века у Троношу стижу и књиге из Русије. Троноша је чувена по свом архимандриту Стевану Јовановићу Троношцу, који је свог сабрата Хаџи Мелентија Стефановића послао у манастир Рачу ради обнове, коју обнови својом мудрошћу и дипломатијом. Архимандрит Стеван ''као учитељ дао је прве основе читања и писања великом научном и културном раднику Вуку Стефановићу Караџићу. Неколико деценија пре Вукове реформе српског правописа он је у својим писмима изостављао слово ЈЕР на крају речи. Манастир Троноша и архимандрит Стеван су главна одредница и орјентациј свеукупног Вуковог деловања''. За Троношу био је везан и велики Србин Лознице Јован Цвијић, чија се родна кућа налазила сат хода од храма троношког. Јован Цвијић је био веома побожан и тежио је да живи ''далеко од светске гужве и од ситних интереса и сујета које заглупљавају и заслепљују''. Прво Драгутиново чедо Рача дала је надалеко чувене преписиваче, а друго чедо Троноша дала је највећег реформатора наше народне књижевности. Међу старешинама Троноше забележен је од 1864. до 1865. игуман Серафим Рачанин. Близу улаза у порту троношку налази се капела Светог Великомученика Пантелејмона и чесма девет Југовића и старине Југ Богдана, која је по предању подигнута уочи Косовског боја. Значај Троноше није само у томе.
            Троноше је кроз минуле ратове ''била тешки рањеник који је очајно вапио и преклињао за помоћ''. При удару аустроугарских војника на мајку Србију 8. септембра 1914. овај манастир се нашао на нишану непријатељских бајонета. Око 2 месеца водиле су се жестоке борбе око троношких планина Гучева и Борање. У вихору Првог светског рата овај манастир послужио је као место где је радило  ратно превијалиште. Троношка порта постала је место где се родило  и поникло ново српско гробље - ратничко и војничко - још једно свето српско место где су похрањивани лешеви српски и подрињски. Славни ратници из дивизија српских оствавише поруку и завет нама потомцима: ''Слатко је и славно за Отаџбину умрети, слађе гробом него вечитим робом'' - која и данас стоји у троношкој порти, уклесана у каменој плочи - што стоји над гробом поручника Жарка Диковића, чији се млади војнички живот угаси у 26-ој години. Рођен 1888., а страдао 31. октобра на Лучиндан 1914. Још један споменик из Првог светског рата у порти и камена плоча на којој пише да је ту гроб капетана Душана Шикопарија из 17-ог пука Дринске дивизије. Јуначки је погинуо 24. октобра 1914. на Биљегу. Од јануара до септембра 1915. у време назови ''затишја'' пред буру још страшнију и већу, у Троноши је један одред српске војске сакупио кости изгинулих другова и сапатника. Сахранили су их у порту, а гробове су обележили омањим дрвеним крстовима. Зуб времена начео је скромне дрвене крстове, тако да су данас на зеленој површини видне и знане само две горепоменуте камене плоче. У Троноши је једно време боравио и војни свештеник 6-ог прекобројног пука Димитрије Димитријевић, који нама потомцима остави зебелешку од 12 имена изгинулих ратника 1914-15. - капетани друге класе: Андрија Живковић, др Атанасије Каракашевић, Душан Митровић и Душан Шикопарија; поручници: Жарко Диковић, Коста Антоновић и Чедомир Поповић; потпоручници: Никола Симић и Милан Поповић; наредници: Дамјан Илић и Милорад Илић и каплар Божидар Јовановић. Број гробова у порти зантно је већи, а само за две хумке зна се чије су. У вихору Првог светског рата Троноша је више пута пљачкана од стране аустроугарских војника. У једном пљачкашком походу поскидана су сва цркевна врата и тако је храм до 1923. био ''безвратан''. Иконе, певнице, црквени сасуди и књиге - попаљени су. Фреске су уништене и изгребане ножевима, тако да се и данас могу видети болни трагови и незарасли ожиљци у олтарском делу храма, али и изнад десне и леве певнице. Поскидана су и однета звона, 2 пара волова са колима, пар коња са опремом и запрегом, стадо од 200 оваца и 100 коза. У то претешко време архимандрит троношки био је Тихон Иванчевић родом из Бачке (једно време избегао у манастир Јошаницу). Ухваћен је у Троноши од стране Шваба при другом њиховом упаду. На очи мештана тукли су га и злостављали. Оптужен је за шпијунажу у корист српске војске. Мучен је глађу и хладноћом. Затворен је у београдској тврђави, а обешен је у Горњем граду. Сахрањен је децембра 1917. на Новом Гробљу у Београду. Заслугом Друштва ''Кнегиња Зорка'' пренет је 1926. у Троношу. Гроб му је са леве стране олтара крај манастирске цркве. Управљао је Троношом 30 година. Иза њега остао је нови конак из 1906. ( срушен је 1941. и поново обновљен 1960.) и воћњаци. У колективном памћењу остао је познат као отресит, скроман човек, вешт економ  и способан прегалац. Био је добар духовник и благородан старешина, цквени посленик и заслужни старешина, као и добра познавалац богослужбеног поретка СПЦ-е.


29. август 2008.
Бајина Башта

Нема коментара:

Постави коментар